skrivelse

Kara vanner,

Mitt namn ar Elena, jag ar 33 r och jag skriver till dig frn en provins i
Ryssland.

Jag arbetar i biblioteket och efter jobbet jag fr anvanda datorn nar det ar
mojligt. Jag hittade ngra adresser p Internet, och jag bestamde mig for att
skriva till er
detta brev.

Jag har en dotter 9 r gammal, lamnade hennes pappa oss, och vi bor med min
mamma.

P grund av den outhardliga varmt vader i sommar, nastan alla potatis och
gronsaker f torka i vr tradgrd. Mnga av skogarna brann ner. Vi var domda
till svalt, och vi tillbringade alla vra sm besparingar att kopa ngra psar
potatis for den kommande vintern (det ar hemskt, eftersom priset p potatis
blev nu 2-3 gnger dyrare an forra ret).

Nyligen forlorade min mor jobb p grund av djupa krisen i vr region och nu vr
situation blir hopplos.

Gas och el ar mycket dyra, och vi har inte rd att varma vra hem amy mer.

Vintern kommer och vadret ar redan minus 10 grader Celsius. Det enda mojliga sattet att
varma vra hem ar att anvanda barbara kamin som uppvarmning frn
vedeldning. Vi har en tra-sparande i vr lada och har koket kommer att varma
vra hem hela vintern utan kostnad for oss.

Tyvarr kan vi inte kopa det har koket p vr lokala marknad eftersom vardet av
denna spis ar 7,870 rubel, och det ar mycket dyrt for oss
(Equival. p 196 euro).

Jag hoppas att ni kan hjalpa oss. Om du har ngra gamla portabla spis, och om
du inte anvander den langre, kommer vi vara mycket tacksam om du kan donera
den till oss och
ordna transport av kaminen till oss (vi bor 200 km frn Moskva). Detta
kaminer ar olika, de ar oftast gjorda av gjutjarn och vager omkring
100 kg.

Jag hoppas f ditt svar.

Elena.

P.S. Jag ber om ursakt for misstag i detta brev, oversatte jag det med hjalp
av lexikon.
Vanligen svara p engelska, eftersom jag studerat det i skolan och jag kommer
att forst dig. Tack.