G o o g l e's cache is the snapshot that we took of the page as we crawled the web.
The page may have changed since that time. Click here for the current page without highlighting.

Google is not affiliated with the authors of this page nor responsible for its content.
These search terms have been highlighted: levitte programming

Archive-Date: Fri, 08 Nov 1996 21:55:26 +0100
Sender: owner-robo-pinball@lp.se
Date: Fri,  8 Nov 1996 21:55:19 MET
From: Richard Levitte - VMS Whacker <levitte@lp.se>
To: robo-pinball@lp.se
Subject: Välkomna...

Denna mailinglista är till för de som på något sätt har blivit
inblandade i projektet "Att en gång för alla ge spam-robotar
lite motstånd".

Det hela började med attacken som gjordes mot Lysators medlemmar
(och bergis andra också...) med spam-roboten "ActiveAgent".  I
söndags natt började fyra personer (Magnus Svensson, Christer
Weinegel, Martin Persson och jag).  Jag har berättat om idéerna
till två personer jag litar på (Harald Barth och Åke Nordin) och
som delar de åsikter jag har om spamming.  De har blivit adderade
till denna lista.

(robo-pinball var ett av namnen på projektet som diskuterades, eftersom
vi diskuterade att göra sidor med vars hjälp man lurar bort robotarna
från de riktiga sidorna.  "PBFH" har också nämnts, ni kan säkert
gissa vad det betyder)

Sedan dess har HipCrime gjort en release av ActiveAgent.  De anser
bland annat att det inte är en robot, eftersom den behöver mänsklig
hjälp (med att välja om den ska fortsätta in i dokumentträdet som den
just håller på med).  Jag tod i varje fall och plockade hem koden
(den släpps som shareware), och tittade i binären för att se om jag
kunde hitta ett User-Agent-namn (jag tror att det ska vara "ActiveAgent").

Bland annat hittade jag då "robots.txt", och antog därmed att de faktiskt
tittade i den filen.  Jag kommenterade om saken, och fick genast som
svar att den strängen fanns där *så att ActiveAgent skulle låta bli
att läsa just den filen*!!!

Dessutom hittade jag strängen "news:", och när jag undrade vad han hade
det till fick jag reda på att det var för att undvika att titta i just
sådana länkar (i reklamen står det nämligen att ActiveAgent inte tittar
på news...).

Om den här listan vill det så kommer jag att anslå den diskussion som
jag har haft med Robert (det är så killen ifråga heter).  Det är ganska...
roande, men också förbannat oroande...

--
R Levitte, Levitte Programming; Spannvägen 38, I; S-161 43  Bromma; SWEDEN
                  Tel: +46-8-26 52 47;  No fax right now