Dag 10

Varunder rundresan avslutas och jag fortsätter nysa medan jag får en privat sightseeing av Edinburgh.

Vi hade nu kommit fram till våran rundresas sista dag. Idag skulle vi åka tillbaka till Edinburgh och där lämna tillbaka bilen. Innan vi lämnade Pitlochry skulle vi gå runt och shoppa lite där. Vi åkte upp till turistbyrån och parkerade bilen där. I stort sett hela gänget försvann in i turistbyran för att bläddra bland vykorten (givetvis utan att köpa något). Lotta gjorde en snabbvända därinne och gick sedan ut och satte sig på en stenmur och såg deppad ut. När jag frågade hur det var fatt så uttryckte hon sin förtvivlan över att ständigt behöva vänta på alla. Jag håller med henne, mycket av tiden har gått åt att behöva vänta på att någon ska bara göra ditten eller datten. Efter någon minut tröttnade hon och bestämde sig för att gå själv och med två sekunders marginal hann hon få sällskap av Per.

Jag var fortfarande inte på mitt bästa humör (även om min förkylning var det) så jag bestämde mig för att gå själv och strunta i de andra. Vi hann bestämma att vi skulle ses vid bilen en timma senare (då gick parkeringstiden ut), jag fick nyckeln av Per och vi spred ut oss. Mitt mål var att hitta en vanlig livsmedelsbutik för att se om de hade någon spännande curry-blandning, antingen pulver eller pasta. Jag gick huvudgatan upp och såg en blandning av diverse affärer med koncentration på turistfällor, dvs antigen sålde man vykort och krimskrams eller så sålde man kläder, företrädesvis ull. Något annat som det var gott om var pubar, restauranger och hotell. Livsmedelsaffärerna lyste med sin frånvaro. Efter att ha gått hela gatan fram och tagit en sväng på en bakgata så gav jag upp och gick mot bilen igen. När jag då gick på andra sidan gatan så såg jag att en butik som jag trodde var whiskybutik även annonserade att de sålde ‘groceries’, det var ju det jag var ute efter! In i affären och vad finner jag där om inte hela gänget som står och bläddrar bland alla whisky-flaskorna! Nåja, efter lite letande hittade jag två olika sorters curry och gjorde mitt inköp samt gick tillbaka till bilen.

Det här gången vart jag överraskad, alla kom tillbaka lagom i tid! Vi packade in oss och satte kurs mot Edinburgh. Via lite konstiga vägar i Edinburgh (jag vet fortfarande inte riktigt hur vi åkte) så kom vi fram till hotellet och lastade av oss. Det var nu dags att lämna tillbaka bilen, det skulle jag ta hand om. Resten av folket skulle trava runt i Edinburgh (hur sjutton orkar dom?!?) och de åkte med mig ner mot centrum där jag släppte av dem. När jag sedan skulle åka ut mot flygplatsen så lyckades jag givetvis åka fel i en korsning. Jag bestämde mig för att fortsätta rakt fram och se om jag kunde finna någon annan väg, det kunde jag inte. Jag hamnade i något som hette Braid Hill innan jag bestämde mig för att vända. På kuppen så fick jag ganska god träning i att köra med manuell växellåda i vänstertrafik och dessutom något kaotisk stadstrafik.

Det var inget problem att lämna bilen på flygplatsen när jag väl hade kommit dit och jag tog sedan flygbussen tillbaka in till stan. Innan vi alla skildes åt hade vi bestämt att vi skulle ses på hotellet igen cirka halv sju. Jag skulle ta det lugnt pga min förkylning och fixa lunch själv. Jag hade fått resterna vi hade kvar av våran picknicksmatsäck och där fanns bland annat ett källarfranska samt lite ost. På vägen från flygbussen till hotellet gick jag in i Princess Mall. Det visade sig vara en köpgalleria och längst in, längst ned hittade jag diverse kaféer. På ett av dessa  köpte jag något som såg ut som ett danskt wienerbröd, tillbaka på hotellet när jag sedan åt upp det så visade des också vara det!

Efter min improviserade lunch så lade jag mig för att vila och somnade. Jag vaknade halv sju, varför vet jag inte. Några minuter senare bultade det på dörren, Thord och Henning var tillbaka. Det var de som hade väckt mig tidigare men då hörde jag inte att någon var på dörren. Nu inträffade som vanligt den stora förvirringen om var vi skulle äta, vad vi skulle äta och dessutom om jag skulle följa med. Jag hade bestämt mig för att följa med och drog mig tillbaka till toaletten, under tiden hade Per hört sig för i receptionen och det visade sig att man kunde få smörgåsar och te här på hotellet! Nu var jag inte alls intresserad av att följa med utan nöjde mig med smörgåsarna på hotellet. Resten av folket begav sig av för att intaga en något mera ståndsaktig middag.