News & Calendar

Stackenföreläsning om AMPRNet

På torsdag 9 maj klockan 19:30, i en sal nära Stackenlokalen i Q-huset plan 2, kommer Andreas Edvardsson och Björn Pehrson att hålla en Stackenföreläsning om AMPRNet.

Grunden för AMPRNet är IPv4-adressrymden 44.0.0.0/8, ett A-nät som tilldelades världens radioamatörer i Internets barndom. Sverige har fått B-nätet 44.140.0.0/16 att förvalta och har sedan 2012 en överenskommese med Sunet om Internettransit med målet att på frivilligbasis göra amatörrörelsens utrustning och kompetens tillgänglig för organisationer med beredskapsansvar när kommersiella alternativ sviktar eller saknas.

Föredraget kommer att kort beskriva den pågående utbyggnaden av nätet, med tonvikt på redundans och robusthet, och fokusera på IT-tjänster och säkerhetsfrågor för olika beredskapsscenarier, exempelvis informationsbunkring, stöd för frånkopplad drift och samarbete mellan olika beredskapsorganisationer, mm.

Read more…

2019-05-03

På torsdag 9 maj klockan 19:30, i en sal nära Stackenlokalen i Q-huset plan 2, kommer Andreas Edvardsson och Björn Pehrson att hålla en Stackenföreläsning om AMPRNet.

Grunden för AMPRNet är IPv4-adressrymden 44.0.0.0/8, ett A-nät som tilldelades världens radioamatörer i Internets barndom. Sverige har fått B-nätet 44.140.0.0/16 att förvalta och har sedan 2012 en överenskommese med Sunet om Internettransit med målet att på frivilligbasis göra amatörrörelsens utrustning och kompetens tillgänglig för organisationer med beredskapsansvar när kommersiella alternativ sviktar eller saknas.

Föredraget kommer att kort beskriva den pågående utbyggnaden av nätet, med tonvikt på redundans och robusthet, och fokusera på IT-tjänster och säkerhetsfrågor för olika beredskapsscenarier, exempelvis informationsbunkring, stöd för frånkopplad drift och samarbete mellan olika beredskapsorganisationer, mm.

Andreas Edvardsson är F-teknolog, radioamatör och ordförande i THR. Björn Pehrson är pensionerad KTH-lärare i Kommunikationssystem, radioamatör, medlem i THR och bygger sensornätverk i Östafrika.

Thursday may 2, at 19:30 in a room close to the Stacken clubroom in the Q building, Alexander Hjelm will host a Stacken lecture about the Godot game engine.

Godot is the first fully integrated game development studio that is completely free and open source. With Godot, you can make games in C++/C# or the python-like GDScript language, and export them to PC, mobile and web platforms. Unlike Unity and Unreal Engine, there are no strings attached: no royalties, nothing. Your game is yours, down to the last line of engine code.

During the lecture, we will create a game from scratch using the free game engine Godot. The audience will decide what kind of game they would like to see, and there will be time to follow along on your own PC and ask questions. Afterwards we will have a QA-session where any questions are welcome, either about Godot or game development in general.

Alexander Hjelm is a Computer Science master's student and spare time indie developer. He works for a small studio that are creating RAZE: a 2D cyberpunk platformer scheduled for release this year.

På torsdag 4:e april klockan 19:30, i en sal nära Stackenlokalen i Q-huset, kommer Stellan Lagerström att hålla en Stackenföreläsning om LoRa och LoRaWAN.

LoRa är ett sätt att skicka datapaket långt (fast långsamt) på licensfria radiofrekvenser. LoRaWAN är nätverkslagret ovanpå det.

Stellan kommer att berätta om den underliggande tekniken, tillämpningar som Internet of Things och sina erfarenheter av en implementation, TheThingsNetwork. Han kommer också att ha lite hårdvara med sig att titta på.

Stellan Lagerström är en f.d. E-teknolog som en gång skötte E-linjens datorer, byggde satelliter på Alfvénlabbet och efter det gjort diverse Intenet-baserade system. För närvarande jobbar han på stiftelsen Akvo som gör system åt hjälporganisationer. Han är mest road av hårdvarunära programmering, och har varit med i Stacken sedan 80-talet.

På torsdag 14 mars klockan 19:30, i en sal nära Stackenlokalen i Q-huset, kommer Rasmus Kaj att hålla en Stackenföreläsning om programspråket Rust.

Rust är ett programspråk med målsättningen att fler programmerare ska kunna skapa effektivare program med färre buggar.

Den här stackenföreläsningen ger först en mycket kortfattad beskrivning av Rust, dess filosofi och huvudsakliga skillnader och likheter med andra vanliga språk, och därpå skriver vi en enkel men effektiv databasbaserad webbtjänst från scratch.

Har du tidigare programmerat i till exempel java, go, c, c++, javascript eller python kommer du att kunna hänga med.

Rasmus Kaj gillar att prova på olika programeringsspråk. De tre senaste åren är Rust favoritspråket. Annars programmerar han mycket python och javascript, och har erfarenhet av bland annat c++, lisp, java, ML, postscript, c, elixir.

Rasmus jobbar som systemutvecklare på KTH, och är aktiv inom Stacken sedan ett par decennier.

To see all news for 2018 go to this page.