Nyheter & Kalender

Stackenföreläsning om AMPRNet

På torsdag 9 maj klockan 19:30, i en sal nära Stackenlokalen i Q-huset plan 2, kommer Andreas Edvardsson och Björn Pehrson att hålla en Stackenföreläsning om AMPRNet.

Grunden för AMPRNet är IPv4-adressrymden 44.0.0.0/8, ett A-nät som tilldelades världens radioamatörer i Internets barndom. Sverige har fått B-nätet 44.140.0.0/16 att förvalta och har sedan 2012 en överenskommese med Sunet om Internettransit med målet att på frivilligbasis göra amatörrörelsens utrustning och kompetens tillgänglig för organisationer med beredskapsansvar när kommersiella alternativ sviktar eller saknas.

Föredraget kommer att kort beskriva den pågående utbyggnaden av nätet, med tonvikt på redundans och robusthet, och fokusera på IT-tjänster och säkerhetsfrågor för olika beredskapsscenarier, exempelvis informationsbunkring, stöd för frånkopplad drift och samarbete mellan olika beredskapsorganisationer, mm.

Läs mer…

2019-05-03

På torsdag 9 maj klockan 19:30, i en sal nära Stackenlokalen i Q-huset plan 2, kommer Andreas Edvardsson och Björn Pehrson att hålla en Stackenföreläsning om AMPRNet.

Grunden för AMPRNet är IPv4-adressrymden 44.0.0.0/8, ett A-nät som tilldelades världens radioamatörer i Internets barndom. Sverige har fått B-nätet 44.140.0.0/16 att förvalta och har sedan 2012 en överenskommese med Sunet om Internettransit med målet att på frivilligbasis göra amatörrörelsens utrustning och kompetens tillgänglig för organisationer med beredskapsansvar när kommersiella alternativ sviktar eller saknas.

Föredraget kommer att kort beskriva den pågående utbyggnaden av nätet, med tonvikt på redundans och robusthet, och fokusera på IT-tjänster och säkerhetsfrågor för olika beredskapsscenarier, exempelvis informationsbunkring, stöd för frånkopplad drift och samarbete mellan olika beredskapsorganisationer, mm.

Andreas Edvardsson är F-teknolog, radioamatör och ordförande i THR. Björn Pehrson är pensionerad KTH-lärare i Kommunikationssystem, radioamatör, medlem i THR och bygger sensornätverk i Östafrika.

På torsdag 2 maj klockan 19:30, i en sal nära Stackenlokalen i Q-hust, kommer Alexander Hjelm att hålla en Stackenföreläsning om spelmotorn Godot.

Godot är den första fullt integrerade spelutvecklingsmiljön som är helt fri och öppen källkod. Med Godot kan du skapa spel i C++/C# eller det pytonliknade språket GDScript, och bygga för PC, mobil och webb. Till skillnad från andra spelmotorer, som Unity eller Unreal Engine, finns inga förbehåll; inga royalties eller liknande. Ditt spel är ditt, ner till sista källkodsraden.

Under föreläsningen kommer vi att skapa ett spel från scratch med hälp av spelmotorn Godot. Publiken väljer vilken typ av spel vi ska utveckla, och det kommer att finnas tid att följa med på din egen dator och ställa frågor. Efteråt finns utrymme för mer frågor, både om Godot och om spelutveckling i allmänhet.

Alexander Hjelm är masterstudent i datalogi och fritidsspelutvecklare. Han jobbar för en liten studio som skapar RAZE: ett 2D-plattformsspel i cyberpunkstil planerat att släppas nästa år.

På torsdag 4:e april klockan 19:30, i en sal nära Stackenlokalen i Q-huset, kommer Stellan Lagerström att hålla en Stackenföreläsning om LoRa och LoRaWAN.

LoRa är ett sätt att skicka datapaket långt (fast långsamt) på licensfria radiofrekvenser. LoRaWAN är nätverkslagret ovanpå det.

Stellan kommer att berätta om den underliggande tekniken, tillämpningar som Internet of Things och sina erfarenheter av en implementation, TheThingsNetwork. Han kommer också att ha lite hårdvara med sig att titta på.

Stellan Lagerström är en f.d. E-teknolog som en gång skötte E-linjens datorer, byggde satelliter på Alfvénlabbet och efter det gjort diverse Intenet-baserade system. För närvarande jobbar han på stiftelsen Akvo som gör system åt hjälporganisationer. Han är mest road av hårdvarunära programmering, och har varit med i Stacken sedan 80-talet.

På torsdag 14 mars klockan 19:30, i en sal nära Stackenlokalen i Q-huset, kommer Rasmus Kaj att hålla en Stackenföreläsning om programspråket Rust.

Rust är ett programspråk med målsättningen att fler programmerare ska kunna skapa effektivare program med färre buggar.

Den här stackenföreläsningen ger först en mycket kortfattad beskrivning av Rust, dess filosofi och huvudsakliga skillnader och likheter med andra vanliga språk, och därpå skriver vi en enkel men effektiv databasbaserad webbtjänst från scratch.

Har du tidigare programmerat i till exempel java, go, c, c++, javascript eller python kommer du att kunna hänga med.

Rasmus Kaj gillar att prova på olika programeringsspråk. De tre senaste åren är Rust favoritspråket. Annars programmerar han mycket python och javascript, och har erfarenhet av bland annat c++, lisp, java, ML, postscript, c, elixir.

Rasmus jobbar som systemutvecklare på KTH, och är aktiv inom Stacken sedan ett par decennier.

Denna sida visar bara de fyra senaste nyheterna, för att se alla nyheter för 2018 gå hit.