Stackenföreläsning om Godot

På torsdag 2 maj klockan 19:30, i en sal nära Stackenlokalen i Q-hust, kommer Alexander Hjelm att hålla en Stackenföreläsning om spelmotorn Godot.

Godot är den första fullt integrerade spelutvecklingsmiljön som är helt fri och öppen källkod. Med Godot kan du skapa spel i C++/C# eller det pytonliknade språket GDScript, och bygga för PC, mobil och webb. Till skillnad från andra spelmotorer, som Unity eller Unreal Engine, finns inga förbehåll; inga royalties eller liknande. Ditt spel är ditt, ner till sista källkodsraden.

Under föreläsningen kommer vi att skapa ett spel från scratch med hälp av spelmotorn Godot. Publiken väljer vilken typ av spel vi ska utveckla, och det kommer att finnas tid att följa med på din egen dator och ställa frågor. Efteråt finns utrymme för mer frågor, både om Godot och om spelutveckling i allmänhet.

Alexander Hjelm är masterstudent i datalogi och fritidsspelutvecklare. Han jobbar för en liten studio som skapar RAZE: ett 2D-plattformsspel i cyberpunkstil planerat att släppas nästa år.